Direktlänk till inlägg 19 april 2010

När mannen köper billig otäck skinka gör jag... skinksås!

Av Victoria - 19 april 2010 18:24

Oftast äter vi smörgås till kvällsmat hos oss, (det ska ärligt erkännas att varken jag eller mannen tycker att det är särskilt roligt att både laga mat och ta hand om disk på kvällarna och samtidigt vet jag ju att barnen äter ordentligt i skolan), men ibland får jag för mig att laga mat. Då blir jag genast förvandlad till en kock i världsklass, tror jag iallafall, och lagar just precis det jag själv är sugen på. Till saken hör, för alla de som på en gång tyckte jag var egoistisk, att resten av familjen är allätare och blir lyckliga bara av det faktum att de slipper äta smörgås. Idag var en sådan dag. Inte för att pasta och skinksås är gourmetmiddag i världsklass men min är faktiskt riktigt god (trots att den är gjord på billig otäck skinka) och den är dessutom riktigt uppskattad hos barnen.


Om jag då ska vara riktigt ärlig brukar det på mina spontana laga-mat-kvällar bli något mera avancerade maträtter, förra tisdagen till exempel tillagades det helstekt örtkryddad ytterfilé, smörslungad delikatesspotatis, hemgjord bearnaisesås och ljumma cocktailtomater. (Inte så dumt på en tisdag)! Nej, jag har aldrig varit typen som gör matlista en vecka i förväg, planerar alla inköp utifrån den listan och sedan punkt till pricka följer den. Jag har verkligen inget emot de som gör det, det är ju onekligen ett gediget arbete, det passar bara inte mig. Om jag ska laga mat så vill jag göra det därför att det är roligt, inte för att jag måste. Nu sitter det säkert en del och blir smått irriterade för det (det bjuder jag på), det är ju klart att man måste laga mat, och nyttig ska den vara med, och det är faktiskt inte roligt varje dag!!! Alla ni som varje dag står och slavar över middagar som ska både mätta och tillfredsställa små och stora magar, ni har mina sympatier och min djupaste beundran. Mitt liv ser bara inte ut så.

Överlag tycker jag personligen att de middagar som sker helt spontant och som därmed består av det som finns hemma faktiskt blir de som smakar bäst. Man behöver heller inte var Gordon Ramsey, Jamie Oliver, Nigella Lawson m.fl för att få ihop en god middag, det räcker med ett gäng helt ok råvaror och lite fantasi.  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 7 juni 2010 16:35

Jag är inte en sådan som gärna delar med mig av mina problem och svårigheter. Det kan hända att det ibland märks på mig att jag bär på något men vad det är lämnar väldigt sällan mina läppar. Nu är jag inte särskilt bitter över det och jag tror inte h...

Av Victoria - 1 juni 2010 20:28

"Dum spiro, spero" (lat. för: "så länge jag andas, hoppas jag"). Jag har hört sägas att hoppet ska vara det sista som överger människan, att även när slutet är oundvikligt lever hoppet vidare. Kanske stämmer det, jag har aldrig varit så nära slutet a...

Av Victoria - 27 maj 2010 21:58

Är människan kapabel att älska villkorslöst? Och om vi nu har villkor för vår kärlek, när passerar de gränsen till krav? Jag skulle vilja säga att jag älskar mina barn villkorslöst och att mina föräldrar älskar mig på samma sätt men inser rätt snabbt...

Av Victoria - 24 maj 2010 15:52

Min dans på rosor i törnesnår.   Snurrig efter att ha parerat livets törnen i en vild dans finner jag mig stå med ostadiga ben på en liten spirande rosenknopp. Dess själk är skör och under mina fötterna svajar blomman i vinden.    Jag lyfter...

Av Victoria - 11 maj 2010 18:58

Det kan tänkas att jag är oerhört fånig som retar mig på alla felskrivningar vad gäller "de" och "dem", men språkpolis som jag är kan jag helt enkelt inte låta bli. Det verkar som om enormt många har svårt för att skriva rätt och då tänker jag inte b...

Presentation


Jag har kommit till den insikten att allt det "viktiga" jag har att säga inte får rum i de 420 tecken som jag har till mitt förfogande på facebooks statusuppdatering. Därför har även jag fallit dit, eller ja, hit faktiskt :)...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards